Kersen en nog veel meer kersen. - Reisverslag uit Young, Australië van Jeroen Stolwijk - WaarBenJij.nu Kersen en nog veel meer kersen. - Reisverslag uit Young, Australië van Jeroen Stolwijk - WaarBenJij.nu

Kersen en nog veel meer kersen.

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

17 Januari 2015 | Australië, Young

10-11-2014 ~ 16-11-2014/ Young

Maandag direct gestart op de kersenboerderij, met een goede uitleg ben ik aan de slag gegaan met mijn hoofdtaak: de kersen ophalen van de plukkers met de quad. De plukkers dachten dat ik een supervisor was, dus de een naar de andere vraag werd aan mij gesteld: Moeten we deze kleur kers ook plukken? Is deze kers groot genoeg? Hoe vol moeten de bakken? Tot hoe laat moeten we werken?

Zij wisten echter niet dat het mijn eerste werkdag was aangezien het ook hun eerste werkdag was bij Cherryex. Dus ik heb mijn best gedaan om toch slim te lijken door ze wat instructies te geven die ik van andere plukkers had afgekeken.

Vervolgens kreeg ik een vraag: Waarom ben jij een supervisor? Ik wist eigenlijk niet wat ik daar op moest antwoorden, dus ik heb een verhaal opgehangen dat ik veel van kersen af wist. Dit deed ik aangezien een groot gedeelte van de plukkers graag het baantje had willen hebben die ik heb. Later heb ik haar wel uitgelegd dat ik ervaring had opgedaan met de quad op een andere boerderij wat waar was maar ik werd ook wat voorgetrokken aangezien Andrew de eigenares van de kersenboerderij kent.

Aan het einde van de week raakte mijn eten wat op. Gelukkig waren de Engelse buren zo vriendelijk om mij mee naar het dorp te brengen zodat ik wat eten op kon halen. De andere optie was om op een kinderfiets berg afwaarts te rijden, naar de winkel te gaan en vervolgens met volle tassen weer berg opwaarts fietsen.

17-11-2014 ~ 23-11-2014/ Young

Iets doen waarbij iemand van te voren adviseert om het niet te doen. Natuurlijk ben ik wat eigenwijs maar dit was gewoon ronduit een beetje dom. Ik reed op de quad tussen de kersenbomen en het liep redelijk stijl omhoog aan het einde van de rij met kersenbomen. Ik vroeg aan de manager of ik daar gewoon langs kon gaan of niet, hij adviseerde mij om alleen berg afwaarts te gaan en vervolgens met een kleine omweg weer omhoog te rijden. Natuurlijk dacht ik slim te zijn en gewoon met vol gas bij die berg omhoog te krossen. Dat ging een aantal keren goed, totdat ik volledig volgeladen was met kersen.. De quad zat vast op de helling, de enige weg was terug om laag. Wie kwam daar toevallig op een andere quad aan? Jawel, de manager. Ik had verwacht dat hij boos zou worden maar in tegendeel lachte hij mij keihard uit. Hij wenste mij succes om er uit te komen en reed verder. Met wat rijvaardigheden kan je er redelijk makkelijk weer uit komen, maar mijn rijvaardigheden met een trailer achter een quad in de achteruit zijn nog niet zo goed. Helaas is een kwart van een kersenboom gesneuveld, maar ik heb de geplukte kersen netjes afgeleverd waar ik ze moest afleveren.

Op zaterdag dacht ik eens de kinderfiets uit te proberen, dus ik fietste naar Young berg afwaarts om naar de kapper te gaan. Berg afwaarts kwam ik er achter dat de remmen niet werkten.. Snoeihard om laag gereden en uiteindelijk mijn zolen van mijn schoenen wat bijgeslepen aan de weg. Eenmaal aangekomen bleek alles gesloten te zijn op zaterdag.. Dus voor niks op de kinderfiets naar het dorp gereden.. De terugweg heb ik het grootste gedeelte gelopen aangezien het te stijl was om er bij omhoog te fietsen zonder versnellingen. Uiteindelijk heb ik besloten om niet meer op die fiets te gaan fietsen tenzij het echt noodzakelijk is.

24-11-2014 ~ 30-11-2014/ Young

Deze week ben ik 4 dagen wat ziekig geweest. Stevige hoofdpijn zodra de zon op kwam waardoor het hinderlijk werd om te werken. Daarbij had ik waarschijnlijk iets te veel kersen op waardoor mijn systeem wat ontregeld was. Na de eerste dag ben ik naar Wendy (eigenares) gegaan en had ik aangegeven dat ik dacht de volgende dag al wel weer kon werken. Echter zei ze dat ik er heel slecht uit zag (bedankt..!) en dat het beter was om een dag te rusten. Na de dag rust heb ik de 3e dag 4 uren gewerkt en toen kwam de hoofdpijn weer op. Vervolgens nog 1 dag rustig aan gedaan en daarna kon ik weer hard aan het werk!

Op zaterdag zei een plukker in eens tegen mij: Weet je dat ze over je praten in het kamp, dat je te streng bent, wij moeten de bakken te ver opvullen met kersen. Vlak na dat gesprek waren er 2 schreeuwende plukkers aangezien ik ze vroeg om hun bak wat meer op te vullen. Echter proberen de plukkers echt alles er aan te doen om de bakken zo laag mogelijk op te vullen, hoe meer bakken ze doen per dag, hoe meer geld ze verdienen. Na een gehele discussie te hebben gehad over hoe vol de bakken moeten, hebben we de manager erbij gehaald en hij heeft mij gelukkig gelijk gegeven over hoe vol de bakken moeten.

Nou was het probleem ontstaan doordat de managers & supervisors tegen de Quad rijders zeggen: denk er aan dat de bakken vol genoeg zijn. Maar vervolgens nemen zij lager gevulde bakken mee. Dan is het logisch dat de plukkers wat raar opkijken als wij vragen om ze te vullen.

01-12-2014 ~ 07-12-2014/ Young

De gehele week samen met wat plukkers geoefend om een kersenpit zo ver mogelijk weg te spugen aangezien er op zaterdag een Kersenspuugwedstrijd is waar we $100,- kunnen winnen!
Op vrijdag was ik uitgenodigd voor een BBQ op de camping in Young door een paar Italiaanse & Spaanse plukkers. We waren gezellig aan het kletsen en hadden een drankje. Plots kwam de manager van de camping er aan en riep tegen mij: Je moet nu van de camping af! Ik vroeg haar waarom en ze herhaalde weer dat ik de camping per direct moest verlaten. Dus ik liep terug naar de caravan waar ik mijn spullen had neergelegd. Zegt de manager: Wat ga je doen? Dus ik leg haar uit dat ik mijn spullen zou gaan pakken, echter werd ze nog bozer omdat ik de spullen wilde pakken en ze begreep niet dat ik mijn spullen in een van haar camping huisjes had liggen die de plukkers huren. Uiteindelijk heb ik buiten de camping gewacht tot dat de rest mijn spullen hadden gepakt. De reden dat ik moest gaan was dat ik een bezoeker was en bezoekers moeten gemeld worden bij de receptie. Echter hadden ze mij niet gemeld bij de receptie. Toch in mijn ogen geen reden om zo te reageren.

Na een heerlijk diner in de Mac ben ik naar het centrum van Young gelopen aangezien ik daar met andere plukkers had afgesproken om het vuurwerk te gaan bekijken van het jaarlijkse ‘Cherry Festival in Young’ Het was een mooie vuurwerk show en het was zeer gezellig!

De volgende dag was het zeer slecht weer en hebben we tot 1 uur gewerkt omdat het hard begon te regenen. Rond 3 uur ben ik samen met Chris & Lory (het Engelse koppel )naar Young gegaan voor het festival en hebben we een beetje rondgelopen over de braderie en oude auto’s bekeken. Daarna zijn we naar de Cherry Pie Eating Contest geweest en hebben ik en Chris geprobeerd om zo snel mogelijk 2 kleine kersentaarten (ter grootte van een hand) op te eten. Echter was de winnaar al klaar toen wij onze eerste kersentaart nog niet eens ophadden!

De nacht van zaterdag op zondag had het zo gehoosd dat het niet mogelijk was om te werken aangezien de Quads dan vast zouden komen te zitten in de modder. Dus een dagje vrij! Vandaag ben ik weer samen met Chris & Lory naar Young gegaan en hebben Chris en ik zo ver mogelijk een zaad van een kers gespuugd. Met wat oefening in het veld van te voren ging dat best netjes. Chris spuugde 5.6 meter en ik spuugde 5.2 meters. Echter spuugde de winnaar net iets over de 10 meter. De winnaar woont in Young en heeft een eigen kersenboerderij. Daarbij won hij de voorgaande 7 jaren ook al.

08-12-2014 ~ 14-12-2014/ Young

De eerste paar dagen heb ik met mensen op oudere leeftijd gewerkt. En ik heb vele verhalen aan gehoord van vroeger over hoe het er aan toe ging op de kersen boerderij aangezien zij hier al meer dan 20 jaren komen. Ook vertelde een meneer dat hij voor zijn kleinkinderen op de kersenboerderij aan het werk is aangezien hij van het geld dat hij verdient in dit kersen seizoen besteedt aan de kerst cadeautjes voor zijn kleinkinderen!

Op donderdag vertrokken we naar een verder gelegen veld wat uiteindelijk een mooie ‘road trip’ bleek te zijn op de Quad. Heerlijk in de zon op een quad over de weg voor een half uur langs de bergen en meren rijden. Dat was echt het hoogtepunt van het kersenseizoen. We moesten ook een paar velden door met koeien. Echter waren de koeien zo enthousiast (omdat ze dachten dat wij kersen bij ons hadden), dat ze met een grote groep aan kwamen rennen en ons achtervolgden.

Aan het einde van de week verlieten al vele plukkers de boerderij en vervolgden hun toer door Australië. En laten dat nou net de plukkers zijn die een gezellige werk sfeer creëerden.

15-12-2014 ~ 21-12-2014/ Grenfell

Op maandag werden vele vragen gesteld of dit de laatste werkdag was van het kersen seizoen. Echter had ik geen idee, ik hoopte dat het nog zo lang mogelijk door zou gaan want dan kon ik nog wat extra geld verdienen. Echter was er werk tot dinsdag en de Quad rijders hebben het afgesloten met een andere ‘road trip’ terug naar de kersen boerderij. De 4 dagen daarna heb ik heerlijke rustige dagen gehad met een paar wandelingen door de kersenvelden. Op zaterdag mijn laatste betaling opgehaald en toen ben ik opgehaald door Andrew en zijn nieuwe vriendin en zijn we terug naar Andrew zijn boerderij gegaan. Terug op de boerderij mocht ik gelijk weer aan het werk, er moesten namelijk schapen vervoerd worden naar Grenfell. Tim & Amy (vrienden van Andrew) gaven een groot feest die avond om het jaar af te sluiten en ik was ook uitgenodigd. Een gezellige BBQ gehad en uiteindelijk zijn we met kleren aan in het zwembad beland. Op zondag heb ik de caravan schoon gemaakt van binnen en buiten en heb ik het verder wat rustig aan gedaan.

  • 18 Januari 2015 - 11:40

    Emmy:

    Ook al krijg ik al zoveel mee en loop ik voor op de verhalen op waarbenjij.nu, toch geniet ik elke keer volop als ik het weer lees! Heerlijk :)
    Je hebt het goed voor elkaar, dat weet ik wel!
    xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Young

Australia!

Working and Travel.

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2015

Kersen en nog veel meer kersen.

07 December 2014

Van Schapenboer naar Kersenboer

30 Oktober 2014

Het begint warm te worden

12 Oktober 2014

Hard werken wordt beloond!

13 September 2014

The Blue Mountains
Jeroen

Down Under @ Australia

Actief sinds 17 Aug. 2014
Verslag gelezen: 1067
Totaal aantal bezoekers 4947

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2014 - 28 Maart 2014

Australia!

Landen bezocht: