Het begint warm te worden - Reisverslag uit Grenfell, Australië van Jeroen Stolwijk - WaarBenJij.nu Het begint warm te worden - Reisverslag uit Grenfell, Australië van Jeroen Stolwijk - WaarBenJij.nu

Het begint warm te worden

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

30 Oktober 2014 | Australië, Grenfell

06-10-2014 ~ 12-10-2014 / Noosa-Ville

De week gelijk gestart na een goed ontbijt met een rit van 4 uren terug richting Coomera. De auto leeg gehaald toen we terug waren bij het hotel waar wij de eerste 4 dagen ook hebben overnacht en ons gelijk klaar gemaakt voor het Wild Water World (waterpark).

De volgende ochtend zijn we nog even naar Dreamworld (attractiepark) geweest en hebben we de laatste ‘rides’ nog gedaan die wij de voorgaande dagen hadden overgeslagen. Rond 14:00 uur zijn wij vertrokken met de auto terug naar de boerderij. Een reis van 12 uren met in totaal rond de 1200KM. Ik heb daarvan 128 KM gereden, dat was de eerste keer dat is zo’n lange afstand heb gereden in een keer en ook nog eens aan de andere kant van de weg! Het inhalen werkte niet zo mee, dus Andrew werd 2 keren wakker toen ik probeerde in te halen, gelukkig hielp hij mij daar mee, ik ben die bergen ook niet gewend.. Om 03:00 uur aangekomen op de boerderij. We hebben de auto ontruimd en zijn direct richting bed gegaan.

(Voor de rekenkundige lezers die denken dat het verschil tussen 14:00 uur en 03:00 uur is 13 uren in plaats van 12 uren, de klok is een uur vooruit gegaan in New South Wales en niet in Queensland)

De volgende ochtend (middag) werd ik wakker geschreeuwd door de boer en zijn 2 zonen aangezien het volgens hun al veel te laat was om nog in bed te liggen, het was 12:00 uur. Deze middag hebben we boodschappen gedaan aangezien het vrijdag Andrew zijn verjaardag is! Normaal viert hij het nooit maar ik heb een diner georganiseerd voor hem, zijn moeder, de buren en een aantal vrienden. Om 17:00 uur bedacht Andrew dat we nog de schapen moesten sorteren voor de volgende dag aangezien zij dan geschoren worden. Dus we zijn tot 21:30 door gegaan met het sorteren van de lammetjes, de ooien (vrouwtjes schaap) en de zwangere ooien. Vervolgens nog even gegeten en toen maar weer op bed gegaan. De kinderen waren ook aan het helpen en lagen in bed om 22:00 uur in plaats van 19:30.. en dat was niet de eerste keer.

Schapen scheren! Weer mee geholpen voor 2 dagen samen met Freja. Er waren deze keer ook 3 scheerders en de contractor hielp ook mee terwijl Andrew de rest van de schapen een het sorteren was. Het ging een stuk beter dan de eerste keer en het verliep goed. Er waren wat schapen onder de scheerschuur (de hoogte is ongeveer 1 meter) die er onder uit moesten worden gehaald. Hiervoor gebruiken wij Sam de hond aangezien wij wat te lang zijn. Hij deed het heel goed, er waren nog maar 6 schapen onder de scheerschuur toen Andrew de hond riep. Sam sprong over een hek, helaas niet hoog genoeg en bleef met 1 poot hangen in het hekwerk waardoor de poot brak. Dus Sam kon niet meer de schapen onder de scheerschuur weg halen. Dus ik was de vervanger.. Op handen en knieën half rennend onder de scheerschuur door en lawaai maken. Weer een ervaring rijker. Eigen initiatief genomen aangezien lawaai aan de zijkanten maken niet werkte.

Om 16:00 uur ben ik terug het huis in gegaan en heb ik alle rotzooi van Andrew die ik al van de keuken naar de kamertafel had verplaatst, deze keer verplaatst naar zijn bed. Zo heeft hij een stok achter de deur om het op te ruimen, anders zal hij niet kunnen slapen in zijn eigen bedje. Vervolgens heb ik de keuken en kamer geheel schoon en troep vrij gemaakt en heb ik de tafel opgedekt. Om 17:00 uur kwam Freja terug om mij te helpen met het Diner van Andrew zijn feest. Ook de moeder van Andrew kwam helpen en had een verjaardagstaart gemaakt.

Het feest was een succes, iedereen had heerlijk gegeten en het wat uitzonderlijk gezellig. Aan het einde van de avond heeft Raffaella mij de start van het piano spelen geleerd en een start gemaakt met Für Elise van Beethoven.

De volgende ochtend rustig aan gedaan, de afwas van de vorige avond opgeruimd en een aantal wasmachines gedraaid.

Zondag kwam familie van Andrew over en Andrew was druk aan het rond vliegen in zijn Micro-Light vliegtuig aangezien iedereen graag eens wilde mee vliegen, in totaal 5 vluchten gemaakt. Echter was er een zoon die bang is voor vliegtuigen dus daar heb ik voor gezorgd en we hebben een spelletjes middag gehad.

13-10-2014 ~ 19-10-2014 / Grenfell

Als je veel schapen scheert, krijg je veel wol. Maandag en Dinsdag is mijn taak om de zakken met wol van 200 KILO te verplaatsen van de opslag plaats naar de Truck. Eerst worden de zakken bespoten met een mal met de naam van het bedrijf waar het naar toe gaat ook wordt de naam van de soort wol op de zak geschreven. Toen begon het echte werk, het verplaatsen. De enige gereedschappen die er worden gebruikt is een dubbele haak en je lichaam, spieren mogen dus niet te kort komen. Ik heb wat zweetdruppels laten vallen toen ik de zakken aan het verplaatsen was, maar het is mij gelukt om alle 33 zakken op de truck te krijgen.

Op woensdag heb ik leren tractor rijden met de grasmaaier er achter. Woensdag middag werkte de grasmaaier niet meer helemaal goed, de kracht was weggevallen en bij een beetje weerstand van te veel gras stopte te grasmaaier al met draaien. Gelukkig was dit een probleem die makkelijk opgelost was aangezien Andrew een deel van de tractor verkeerd om had geïnstalleerd.

Donderdag weer gras gemaaid en alles verliep gelukkig goed, alleen wat stenen weg geschoten met de grasmaaier en over een dood schaap gereden met de tractor.

Vrijdag heb ik weer mogen grasmaaien en ik ben de eerste helper die heeft mogen grasmaaien en het is een groot succes.. Er zijn wat dingen fout gegaan.. Vandaag heb ik per ongeluk een klein vuur gestart op een open veld met droog gras in de tractor. Ik probeerde de rijdende benzinepomp aan te sluiten op de batterij van de tractor, echter werkte het niet dus ik dacht misschien moet ik de tractor starten. Door de onveilige situatie viel de ijzeren deksel boven op de ijzeren connecties van de batterij waardoor er wat vuur deeltjes vrij kwamen en er startte een klein vuur in de tractor. Nadat ik dat had uit gemaakt, sprong ik uit de tractor en zag ik dat het vuur ook op de grond was gestart in het droge gras wat heel snel uitbreidde. Met mijn waterfles en veel gestamp heb ik het redelijk snel uit gekregen. Uiteindelijk heb ik het pompsysteem van de benzinetank opgeblazen wat ongeveer $350 kost. Andrew was uit gegaan van een kostenplaatje van rond de $1500 aangezien hij dacht dat ik de batterij en delen van de tractor had opgeblazen, dus dat viel weer mee.

S ’avonds ben ik samen met Tim, Amy & Raffaella naar Sydney gereisd om een weekend in Sydney uit te rusten en even weg te zijn van de boerderij. Een paar avonden op stap, wandelingen door Sydney gemaakt en wat mensen die ik een maand geleden heb leren kennen weer gezien. Kort gezegd een zeer geslaagd en wederom duur weekend!

20-10-2014 ~ 26-10-2014 / Grenfell

De week weer begonnen met grasmaaien en het ging zoals gewoonlijk niet helemaal zoals het had moeten gaan, gelijk op maandag ochtend was ik de tractor aan het controleren en schoonmaken voordat we weer zouden starten met grasmaaien. In dat proces heb ik een onderdeel dat de tractor met de grasmaaier verbind en energie geeft per ongeluk uit elkaar laten vallen en weer proberen in elkaar te zetten. Echter heb ik het op een verkeerde manier in elkaar gezet en zat het klem vast. Andrew was zeer ‘blij’ met mij dat er weer wat aan de hand was..

Op dinsdag heb ik weer gras gemaaid en heb ik een stuk staal en een tandwiel van een ander voertuig geraakt met de grasmaaier net nadat wij de snijschijven van de grasmaaier hadden vervangen die ochtend. Nu blijkt dat Andrew vorig jaar zijn tractor daar per ongeluk heeft verbrand. Gelukkig bewijst dat weer dat het iedereen kan overkomen. Echter heeft de grasmaaier het vandaag begeven en hebben we deze moeten repareren wat weer een laat diner om 20:00 opleverde.

Deze week is mijn hooikoorts ook weer gestart. wat heb ik toch mazzel, 2 periodes in een jaar Hooikoorts! Echter is het nog nooit zo erg geweest.

Op woensdag was ik niet diegene die problemen had met tractor of grasmaaier maar het was Andrew vandaag die wat peg had. Hij maait de vakken uit die ik dan kan grasmaaien, vaak is dit langs hekken of ‘Creeks’ (waterwegen). En vandaag nam hij een gedeelte van het hekwerk mee in de grasmaaier en het ijzerdraad zat geheel in de grasmaaier gewikkeld. Na wat delen los geschroefd te hebben, kregen we het ijzerdraad uit de grasmaaier en kon ik vervolgens starten met maaien.

Aan het einde van de week heb ik gewerkt bij de buren voor wat extra geld. Voornamelijk was dit tuinieren, ik heb wat tuinbedden gemaakt en onkruid gewied. Ook heb ik lammetjes de fles gegeven. Ze hebben mij gevraagd of ik op zondag ook mee wil naar paarden Polo, ik had er nog nooit van gehoord dus ik zal wel zien wat het is!

In het weekend ben ik op zaterdag samen met Andrew, William & Miles naar ‘The Orange Field Days’ geweest in Orange. Dit is een markt met haast alle spullen die je nodig hebt op een boerderij. Ook waren er shows met paarden, schapen, koeien & slangen waar een uitleg werd gegeven over bepaalde hulpmiddelen die het werken met een van deze dieren makkelijker kunnen maken. Na een dag rond gewandeld te hebben over de markt, zijn we naar Tim & Amy geweest voor een swim & dinner party.

Paarden polo op zondag! Eerst een rit van 2 uren gehad naar een bedrijf ergens in the middle of nowhere. Echter had deze meneer wat geld te veel dus hij had 2 paarden polo velden aangelegd, 2 vijvers met fonteinen, zijn eigen kunst Galerij en rond de 400 tot 500 paardenstallen. Het was een waanzinnige dag, de sport is leuk om te zien en wij zaten heerlijk in de zon op een luxe met wol gevulde picknick kleed en onze Irish Wiskey On The Rocks.

  • 30 Oktober 2014 - 21:58

    Jacqueline:

    Top verhaal weer broertje! Enjoy!

  • 31 Oktober 2014 - 00:26

    Ans:

    Heb weer genoten van je verhaal avonturier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Grenfell

Australia!

Working and Travel.

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2015

Kersen en nog veel meer kersen.

07 December 2014

Van Schapenboer naar Kersenboer

30 Oktober 2014

Het begint warm te worden

12 Oktober 2014

Hard werken wordt beloond!

13 September 2014

The Blue Mountains
Jeroen

Down Under @ Australia

Actief sinds 17 Aug. 2014
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 4955

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2014 - 28 Maart 2014

Australia!

Landen bezocht: