Hard werken wordt beloond! - Reisverslag uit Grenfell, Australië van Jeroen Stolwijk - WaarBenJij.nu Hard werken wordt beloond! - Reisverslag uit Grenfell, Australië van Jeroen Stolwijk - WaarBenJij.nu

Hard werken wordt beloond!

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

12 Oktober 2014 | Australië, Grenfell

10-09-2014 ~ 14-09-2014 / Grenfell

S’ochtends vertrokken naar de boerderij samen met Wynni. Een reis van 6 uren gemaakt met de trein en bus. Eenmaal met de bus aangekomen in Cowra, kwam Andrew (de boer) ons ophalen in zijn auto en zijn we met een snelle tussenstop bij de supermarkt naar de boerderij gegaan. Wynni was niet zo in de stemming aangezien ze Andrew niet goed kon verstaan. Ze wil graag op een boerderij werken om haar Engels te verbeteren maar Andrew heeft een ander accent. Na een korte rondleiding ben ik gelijk aan het werk gezet. Mijn eerste klus: Schapenpoep scheppen. Onder de scheerschuur ligt een combinatie van schapenpoep en wol van 10 jaren schapen scheren. Na een uur ‘Shit Digging’ werd ik door Miles (Zoon van Andrew) geroepen voor het avond eten.

De volgende dag heb ik weer Schapenpoep weg geschept en hebben we een start gemaakt met de opbouw van een gedeelte waar de schapen worden gecontroleerd op of ze zwanger zijn en waar de lammetjes de fascinaties krijgen. Echter had Wynni het niet naar haar zin, ze had niet door dat ze zo hard moest werken op een boerderij en ze had een ander beeld voor zich toen ze hier heen kwam. Dus.. ze is weer vertrokken naar Sydney. Vrijdag heb ik voor het eerst aan de rechter kant van de weg gereden met een auto, dood eng maar het ging best goed! Gelijk 40 km gemaakt en een bepaalde machine opgehaald.

Na een intensieve 3 dagen heb ik een rustig weekend gehad, vrijdag avond hebben we in een pub gegeten samen met de buren en ik heb de volgende dagen de boerderij verkend. Het is heel ruim opgezet voor Nederlandse termen, maar in Australië is deze boerderij maar een kleintje.

15-09-2014 ~ 21-09-2014 / Grenfell

De week weer gestart met Schapenpoep scheppen, alles gelijk op maandag mooi schoon gemaakt! Die taak is achter de rug. We moeten nu verder met het bouwen van de schapen ren aangezien we vrijdag 500 schapen op gaan halen, dus het moet voor vrijdag af! Lassen, zagen, verven en alle andere klusactiviteiten komen er aan te pas. 4 dagen er hard aan gewerkt maar helaas was het vrijdag nog niet af. Echter hebben we wel de schapen opgehaald, 70 KM heen en 70 KM terug, 4 maal 125 schapen. 2 schapen hebben de eerste rit niet overleeft en 2 schapen de 2e rit ook niet. Dus dat werd dode schapen slepen, als ze niet bewegen zijn ze ineens heel zwaar om te verplaatsen. 3 ritten gedaan op Vrijdag en de laatste rit op zaterdag aangezien het per rit in totaal 3 uren kost om in te laden, te vervoeren en weer uit te laden. Bij de laatste 2 ritten ben ik apart met een auto gekomen waar ook 12 schapen achter op pasten. Geen dode schapen bij deze 2 ritten gelukkig! Maar het ging er heel anders aan toe dan dat ik het mij voorgesteld had. De schapen worden geslagen met plastic buizen en je moet een vinger in hun kont steken om ze door te laten lopen. Daarbij heb ik daar als een gek staan schreeuwen en roepen om de schapen te laten lopen.

Zaterdag avond hebben we een heerlijke BBQ gehad bij Tim & Amy (vrienden van Andrew), Raffaella is hun Italiaanse Helpster in huis. En ook de buren waren aanwezig.

Zondag was een mooie dag en Andrew heeft mij mee genomen in zijn ultra-light vliegtuig naar Tim & Amy via Grenfell, een vlucht van 1,5 uur met een prachtig uitzicht en we hebben nog wat kangaroos gespot.

22-09-2014 ~ 28-09-2014 / Grenfell

Deze week hebben we maandag en dinsdag schapen geschoren samen met Freja (de helpster van de buren). Een hele leuke ervaring maar wel zwaar werk! Ik had de taak om het geschoren wol op een tafel te gooien als een soort laken, echter was dit lastiger dan dat het lijk. De schaap wordt zo geschoren dat er een grote lap wol ontstaat, als je deze verkeerd oppakt of verkeerd gooit, scheurt de wol en heb je een boze boer… Whoops.. Maar het ging na een tijdje wel redelijk, het kost alleen wat meer tijd om de wol schoon te maken als ze verkeerd gegooid worden.

Op woensdag heb ik de combine (machine waar je graan mee oogst) schoon gemaakt met een hogedrukspuit en daarna opgepoetst, klaar om te verkopen.

Aan het einde van de week ben ik begonnen met het schoonmaken van de keuken op eigen verzoek aangezien het zo stoffig, vies en rommelig. Het kostte mij 3 dagen om de keuken geheel van binnen en buiten schoon te krijgen maar het is gelukt! Echter dacht Andrew dat ik ook wel even de badkamers schoon kon maken, dus dit heb ik ook nog even gedaan met de afspraak dat ik elke kamer in huis 1 keer schoon maak en dat hij het zelf dan bij moet houden.

Op vrijdag hadden de buren John & Jenny hulp nodig bij het klaar maken van hun B&B (Bed & Breakfast) dus daar heb ik geholpen met het verplaatsen van bouwmaterialen en het schoonmaken van de slaapkamer. In ruil voor mijn hulp zijn we die avond uit eten geweest bij de chinees in Grenfell. Het was heerlijk!

Zaterdag avond mijn tas in gepakt en alles klaar gemaakt om zondag op vakantie te gaan naar de Gold Coast en Noosa!

Zondag de reis gestart richting de Gold Coast, een reis van 6 uren gemaakt en een overnachting gehad in Goondiwindi.

29-09-2014 ~ 05-10-2014 / Coomera

Heerlijk uitgeslapen en rond 12:00 uur zijn we naar Coomera (Gold Coast) gereden. Een maal daar aangekomen, hebben we ingecheckt en zijn we direct naar Dreamworld (attractiepark) en Wild Water World (Waterpark) geweest om onze jaarkaarten op te halen. Ook nog even 1 uur in Wild Water World doorgebracht en gelijk in de engste glijbaan gegaan de ‘Wedgie’. Bij deze glijbaan ga je in een capsule staan en wordt de deur gesloten, vervolgens telt er iemand af, 3,2,1, Wedgie en dan valt de vloer onder je voeten weg en glij je in de waterglijbaan!

Tot en met donderdag middag hebben we ons vermaakt in deze 2 attractie parken en elke avond hebben we heerlijk in het zwembad door gebracht.

Donderdag middag zijn we verder gereisd naar Noosa-Ville naar een heel mooi resort met 2 ruime slaapkamers en 2 badkamers. Hier hebben we heel veel tijd door gebracht in het zwembad en de spa en zijn we een aantal keren wezen tennissen.

Zondag ochtend ben ik samen met Andrew naar een klein vliegveld geweest en heeft een vriend van Andrew mij meegenomen met een vlucht in een ultra-light vliegtuigje, geweldig uitzicht! Langs de kust gevlogen en over Noosa, prachtig!

Deze middag nog naar het strand geweest en er even in gezwommen, echter was er een soort van Zee luis wat prikt als je in het water zwemt, dus dat was niet zo prettig

  • 12 Oktober 2014 - 11:46

    Ans:

    Fantastisch verslag, wat beleef je toch n boel. Heerlijk om te lezen zoon!! X

  • 12 Oktober 2014 - 12:47

    Peter S.:

    Rechts rijden in Australië lijkt me idd doodeng..... Mooie avonturen, Jeroen! Vergeet je het feessie van oma niet op 1 november?!

  • 12 Oktober 2014 - 12:53

    Jeroen:

    Links bedoel ik natuurlijk haha, soms wel weer aan de rechter kant terecht gekomen als ik een bocht om ging!

  • 13 Oktober 2014 - 01:51

    Maja:

    Fantastisch Jeroen, dat je dit allemaal mee kan maken! Ik hoef je vast geen engelse les meer te geven :p Geniet ervan! Wij hadden bezoek van 3 Aussies vorige week :) Uitgenodigd voor een returnvisit ....!!
    Liefs uit Spanje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Grenfell

Australia!

Working and Travel.

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2015

Kersen en nog veel meer kersen.

07 December 2014

Van Schapenboer naar Kersenboer

30 Oktober 2014

Het begint warm te worden

12 Oktober 2014

Hard werken wordt beloond!

13 September 2014

The Blue Mountains
Jeroen

Down Under @ Australia

Actief sinds 17 Aug. 2014
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 4951

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2014 - 28 Maart 2014

Australia!

Landen bezocht: